Het inrichten van een ergonomische en prettige thuiswerkplek kan complex zijn. In deze blog geven wij je 5 tips om jouw thuiswerkplek ergonomisch in te richten. 

1. Verlichting

De juiste verlichting is een belangrijk onderdeel van een goede thuiswerkplek. Met een goed verlichte werkplek verhoog je de productiviteit en voorkom je vermoeide ogen. 

De bureautafel is goed verlicht met minimaal 500 Lux. De omgeving om de werkplek heen mag uiteraard een lagere verlichtingssterkte hebben. 

Een lichte ruimte zorgt voor een mooie verspreiding van het licht en is prettig om in te werken. Denk bij het bureaublad ook aan de kleur. Een donkere werktafel absorbeert namelijk veel licht, wat vermoeiend kan zijn tijdens het werken. 

2. Akoestiek 

Vanzelfsprekend wil je ongestoord kunnen werken in je thuiskantoor. Het kan een uitdaging zijn om een rustige plek te vinden met goede akoestiek. 

Vanuit binnen en buitenshuis kunnen er afleidende geluiden zijn. Ook kan een slechte akoestiek zorgen voor een galm en hol geluid, wat lastig is bij het videobellen. 

Vooral bij harde materialen blijft geluid kaatsen en galmen. Gebruik daarom zachte materialen rondom je werkplek om de akoestiek te verbeteren. Een akoestisch bureauscherm is bijvoorbeeld een uitstekende oplossing. Het akoestische schuim absorbeert een groot deel van het geluid, waardoor je beter geconcentreerd kunt werken.  

3. De juiste bureaustoel 

De juiste bureaustoel is een van de belangrijkste onderdelen van een goede thuiswerkplek

Een ergonomische bureaustoel zorgt voor een correcte en natuurlijke houding van het lichaam. Hiermee worden rug- en nekklachten voorkomen. Belangrijke onderdelen van een ergonomische bureaustoel zijn onder andere: synchroonmechaniek, lendensteun of hoogte instelbare rug, schuifzitting, 3D of 4D armleuningen, gewichtsregeling en natuurlijk hoogteverstelling. Voldoet een stoel aan de NEN1335 of NPR1813, dan is de stoel vaak voorzien van goede instelmogelijkheden. 

prettige thuiswerkplek

4. Een goede bureautafel 

Bij het huiswerken wordt er vaak aan de keukentafel gewerkt. De kans is groot dat deze tafel niet op de juiste hoogte staat voor een ergonomische werkhouding. Daarom is dit een veel voorkomende oorzaak van lichamelijke klachten tijdens het thuiswerken. 

Wij adviseren om in ieder geval een hoogte instelbaar bureau aan te schaffen. Dit kan bijvoorbeeld met een drukknop of slinger.
Stel eerst je bureaustoel goed in, en breng vervolgens de hoogte van je bureaublad gelijk aan de hoogte van je armleggers. Hiermee worden de schouders, armen en polsen zo min mogelijk belast. 

Langdurig stil zitten is slecht en kan een oorzaak zijn van hart- en vaatziekten, obesitas, rugpijn en nekpijn. Het meest optimaal is daarom om gebruik te maken van een zit-sta bureau.

Het afwisselen tussen zitten en staan heeft veel positieve gevolgen op het lichaam. Ons concentratie vermogen neemt toe en de kans op lichamelijke klachten verminderd. 

5. De juiste instelling

Met een verkeerde instelling heb je niet veel aan goed thuiswerkmeubilair. Zorg daarom voor een goede instelling van je bureaustoel, bureautafel en apparaten. Elke product heeft andere instelmogelijkheden, bekijk ons andere blog waarbij wij dieper ingaan op het instellen van je werkplek. 

Onderstaand een aantal simpele basisregels: 

  • Zorg dat je benen in een hoek van 90 graden staan tijdens het zitten. Bij sommige bureaustoelen kan de hoek groter dan 90 graden zijn om een actieve zithouding te stimuleren. 
  • Je armen dienen bij het leunen op de armleggers in een hoek van 90 graden te zijn.  
  • Stel je beeldscherm goed in. De bovenrand van het beeldscherm dient op ooghoogte te zijn. 
  • Positioneer je toetsenbord ongeveer 10cm van de rand van het bureaublad. 
  • Wissel regelmatig van zithouding. Wij adviseren vrijwel altijd om de rug niet te vergrendelen. Gebruik juist het synchroonmechaniek om zo meer te bewegen tijdens het zitten. Je beste zithouding is de volgende zithouding!