Heb je een hekel aan onverwacht bezoek? Dan is de kans groot dat dit komt omdat het voor jouw gevoel een chaos is in huis. Wat zullen de gasten wel niet denken?! Toch zijn dit soort gedachten vaak nergens voor nodig. Het is niet gemakkelijk om alle ballen hoog te houden. Het huishouden schiet er daarom ook vaak bij in. We hebben een paar tips voor je op een rijtje gezet die je erbij kunnen helpen om rommel in de woonkamer te beperken. Zo zul je geen slecht gevoel meer hebben wanneer er onverwacht mensen over de vloer komen en is de uitstraling van de woonkamer tip-top!
Pak de grote klussen meteen aan
Eerst is het van belang om zaken die je dagelijks irriteren op orde te stellen. Zijn de plinten naar jouw mening al maanden aan vervanging toe? Investeer dan in mooie sierplinten of kraalplinten. Zitten er vlekken in de bank? Kijk dan eens of je een reiniger kunt huren waarmee je de bekleding kunt reinigen. Je zult het wel herkennen, zodra je gebreken hebt opgemerkt in huis, zullen ze je steeds meer gaan storen. Het is dan ook tijd om dit soort gebreken aan te pakken! Zo hoef je je niet meer onnodig druk te maken over deze zaken. Plan maandelijks een moment in waarin je dit soort klusjes die blijven liggen aanpakt.
Kijk naar oplossingen voor dagelijkse problemen
Daarnaast is het van belang om een grote chaos te voorkomen. Dit is vaak veel makkelijker dan gedacht. Ontstaat er altijd een grote chaos wanneer kinderen met hun speelgoed spelen en blijft dit vaak liggen? Zorg er dan voor dat er in dezelfde ruimte een grote bak staat waarin je het speelgoed snel kunt opbergen. Heb je altijd een grote stapel aan papieren op tafel liggen? Zorg ervoor dat je deze snel kunt ordenen en opbergen in een kast. Blijft er vaak vieze kleding in de badkamer liggen? Plaats een wasmand in de badkamer. Het zijn vaak simpele oplossingen die veel meer rust in de uitstraling van een woning brengen en daarmee ook in jouw gemoedstoestand.
Plan schoonmaak momenten in
Vervolgens is het van belang dat je jezelf dagelijks de tijd geeft om op te ruimen. Vaak is een kwartiertje al voldoende om de grotere zaken aan te pakken. Plan zo’n moment in in de ochtend of avond. Daarnaast kun je wekelijks een grote schoonmaak houden. Zo zorg je ervoor dat je alles ten alle tijde op orde hebt!